Zoeken
  • Ruud

Goed werkgeverschap als wapen tegen personeelstekort

In een arbeidsmarkt waar grote krapte heest kan goed werkgeverschap een wapen zijn tegen personeelstekort. Goed werkgeverschap zorgt voor een hogere betrokkenheid, minder stress én meer werkgeluk onder huidige medewerkers.


Daarnaast ben je als bedrijf in staat om jezelf ermee te positioneren als een aantrekkelijke werkgever. Wat houdt goed werkgeverschap precies in? Waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat je jouw organisatie als onweerstaanbare werkgever positioneert in de arbeidsmarkt?


Wat is goed werkgeverschap?

Onder goed werkgeverschap wordt verstaan dat een organisatie een gezonde en veilige werkomgeving creëert voor medewerkers. Concreet betekent dit dat je rekening houdt met medewerkers, ze gelijk behandelt en zorgt voor vertrouwen en veiligheid op de werkvloer. Dit is wettelijk vastgelegd en geldt voor elke organisatie.


Organisaties die in deze arbeidsmarkt probleemloos personeel weten aan te trekken, zetten een stapje extra.


Er bestaat helaas geen handboek om een goede werkgever te worden. Dit verschilt per bedrijf, omdat je nou eenmaal verschillende visies, waarden en mensen hebt.


Maar wat kun je medewerkers nog meer bieden naast een goed salaris, een fijne werkplek, leuke collega’s en teamuitjes? Moet iedereen een lease auto krijgen of de laatste nieuwe gadgets?


Nee. Naast een goede basis van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, spelen bij goed werkgeverschap juist ook de minder concrete aspecten van een gezonde werkomgeving een grote rol.


Een aantal voorbeelden!


Oog voor de ideale werk-privé balans

Het is algemeen bekend dat goede balans tussen werk en privé een positieve bijdrage levert aan werkgeluk. En deze balans is, mede door de pandemie, in een stroomversnelling geraakt. We zien dat (gedeeltelijk) thuiswerken nog steeds een norm is in veel organisaties. Zowel de werkplek als de werktijden kunnen flexibel worden ingedeeld.


Waar de ene medewerker goed gaat op werken van 9 tot 17 uur, hebben andere medewerkers behoefte aan meer vrijheid om in de avonduren of weekenden nog wat werk op te pakken, bijvoorbeeld wanneer de kinderen slapen.


Steeds meer organisaties met een positief werkgeversimago hanteren geen limiet meer op het aantal vakantiedagen (onbeperkt verlof). In deze organisaties krijgen medewerkers de vrijheid om zelf rustmomenten in te plannen wanneer zij daaraan toe zijn. Dit alles uiteraard op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid. Want als een medewerker goed in zijn/haar vel zit, draagt dit positief bij aan de resultaten.


Geef ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling van medewerkers

Organisaties waar mensen langere tijd willen werken, zijn gefocust op de persoonlijke groei en ontwikkeling van hun medewerkers. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van een persoonlijk opleidingsbudget, waarmee medewerkers continu in ontwikkeling blijven.


Maar dat niet alleen. Medewerkers worden in deze organisaties ook goed gecoacht door een manager of HR-medewerker. In 1-op-1-gesprekken is ruimte voor complimenten en constructieve feedback waar de medewerker van kan leren. Er is aandacht voor groei en ontwikkeling.


Medewerkersbetrokkenheid vergroten door openheid

Medewerkers houden ervan om betrokken te zijn bij de organisatie waarvoor ze werken. Ze willen precies weten waar de organisatie staat en wat er op de achtergrond speelt. Welke belangrijke beslissingen komen eraan? En welke impact heeft dat op hun dagelijkse werk? Wees open, betrek medewerkers bij beslissingen en wees ook eerlijk als het even minder goed gaat dan je had gehoopt.


Openheid zorgt voor vertrouwen in het management van de organisatie. En vertrouwen vormt de basis van goed werkgeverschap en bedrijfssucces.


Feedback is belangrijk

Goede werkgevers weten dat zij niet alle antwoorden op alle vragen hebben. En dat er heel veel gespecialiseerde werknemers zijn die waardevolle input kunnen leveren. In organisaties waar goed werkgeverschap een belangrijk speerpunt is, staat feedback hoog in het vaandel. Nieuwe ideeën vanuit medewerkers zijn welkom. Er wordt geluisterd naar klachten en hier wordt empathisch op gereageerd. Luisteren naar en reageren op feedback is een van de beste manieren waarop werkgevers ervoor kunnen zorgen dat hun werknemers zich empowered voelen.


Wat levert goed werkgeverschap je op?

Zoals je hebt kunnen lezen, draait goed werkgeverschap om meer dan concrete arbeidsvoorwaarden. Het gaat om normen, waarden en een veilige bedrijfscultuur voor jouw medewerkers. Maar wat levert dat uiteindelijk op?


De voordelen van goed werkgeverschap:

  • In deze krappe arbeidsmarkt ben je gemakkelijker in staat om toptalent aan te trekken wanneer je jezelf weet te positioneren als aantrekkelijke werkgever voor jouw medewerkers.

  • Jouw eigen medewerkers worden ambassadeurs. Zij zijn ‘fan’ van de organisatie en delen dit ook graag met hun netwerk. Dit vergroot ook weer het netwerk van de organisatie en kan goed benut worden bij nieuwe openstaande vacatures.

  • Als je het écht goed voor elkaar hebt, dan gaan de kosten voor recruitment omlaag. Aantrekkelijke werkgevers hebben vaak minder moeite met het aantrekken van personeel. Mensen weten hen te vinden, waardoor zij minder geld en energie hoeven te steken in het vinden van toptalent. Ze trekken het aan.

Nooit eerder in de geschiedenis van Nederland was de arbeidsmarkt zo krap als op dit moment. De voorspellingen wijzen uit dat deze krapte nog wel eens decennia zouden kunnen aanhouden met alle gevolgen van dien. Organisaties die hier niet de volle aandacht aan geven delven nu al het onderspit.


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven